Forum MKP Strona Główna
 FAQ   Szukaj   Użytkownicy   Grupy    Galerie   Rejestracja   Profil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości   Zaloguj 

"Zima nam nie straszna"

 
Napisz nowy temat   Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi    Forum MKP Strona Główna -> Eksploatacja motorów
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Matthew
Administrator



Dołączył: 01 Mar 2006
Posty: 144
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/4
Skąd: Toruń ;)

PostWysłany: Wto 13:24, 27 Lis 2007    Temat postu: "Zima nam nie straszna"

Co roku jesienią przychodzi dla motocyklisty dzień, w którym orientuje się, że to już ta ostatnia jazda, że to ostatnie ryki silnika, ostatnie kilometry w sezonie. Zapewne, każdy zadaje sobie pytanie: co teraz. W tym artykule postaram się przybliżyć najważniejsze czynności jakie powinniśmy wykonać przed odstawieniem sprzętu na długą zimę. Istnieje wiele mitów na temat zimowego serwisu, ja postaram się przybliżyć kilka podstawowych zabiegów.

Podstawową rzeczą jaką powinniśmy uczynić jest zdobycie najodpowiedniejszego miejsca, w którym zimować będziemy nasz sprzęt. Powinno być to suche najlepiej ciepłe pomieszczenie. Z jak najbardziej ograniczonym dostępem światła słonecznego. Motocykl nie powinien przeszkadzać w poruszaniu się w pomieszczeniu.

Kolejną, a zarazem jedną z najważniejszych czynności jakie powinniśmy wykonać jest dokładne wymycie motocykla. Po pierwsze najlepiej wymyć dokładnie silnik oraz elementy zawieszenia, wszelkie mocowania, wszystko to gdzie mamy do czynienia z brudem naniesionym w czasie eksploatacji motocykla. Wszelkie niepożądane smary, zabrudzenia na kołach itp. powinniśmy potraktować benzyną ekstrakcyjną.
Części ruchome: te powinny dostać dawkę WD-40. Powinniśmy spryskać nim jak to mówią od stup do głów w tym wypadku od łożysk po główki ramy. Kontynuując proces mycia nadchodzi czas na plastiki, te najlepiej domyć jak najlepiej z wszelkiego rodzaju błota, kurzu, smarów itp. Najrozsądniejszym posunięciem będzie zastosowanie kosmetyków dedykowanych do motocykli, których na naszym rynku dostatek, poczynając od najbardziej znanego wśród miłośników motoryzacji PLAK`a kończąc na profesjonalnych kosmetykach o niebagatelnych cenach oscylujących w granicach 50-100 euro. Takimi specyfikami pokrywamy plastiki według instrukcji na danym specyfiku.
Wielu z Nas ma w swoich maszynach elementy chromowane, oraz niklowane: te najlepiej zabezpieczać produktami dedykowanymi, które w porządnym motoryzacyjnym dostaniemy za 10-15 zł.

Po wyczyszczeniu całego sprzętu na błysk musimy zająć się mechaniką, tutaj istnieje wiele mitów - ja przedstawię te najpopularniejsze.

Ostatnimi czasy na rynku zaczęły pojawiać się silniki czterosuwowe, a co za tym idzie nadeszły problemy z wymianą oleju. Jeżeli nie wymienialiśmy go w sezonie, przyszedł czas najwyższy, przed tym zabiegiem powinniśmy zrobić małą rundkę, aby podgrzać nie zagrzać silnik. Ten zabieg ułatwi nam kolejny krok jakim będzie wymiana oleju silnikowego. Ten powinniśmy zakupić odpowiedni dla danego modelu, ubezpieczając się dodatkowo w filtr oleju. Wymieniamy go tak jak zwykle, odkręcając śrubę spustową w misce olejowej. Wielu z Was zapyta po co to? Olej jaki używaliśmy przez cały sezon zgromadził tyle związków ile (jak ktoś ładnie powiedział) Mendelejew nie wymienił.

Przeglądając strony internetowe można trafić na informacje o spuszczeniu benzyny z komory pływakowej. Jak najbardziej ten zabieg uchroni gaźnik przed korozją jaką mogła spowodować woda rozpuszczona w benzynie.

Instalacje elektryczne: o tym pamięta każdy. Podstawową czynnością jest oczywiście wyciągnięcie akumulatora. Ten zabezpieczamy poprzez podłączenie do ładowarki w trybie zimowym, lub po prostu doładowywaniu go co 3 tygodnie po 30 minut zwykłym prostownikiem. Wszelkie przewody najlepiej spryskać dostępnym na rynku specyfikiem pielęgnującym tego rodzaju rzeczy.

Zabezpieczanie ogumienia tu najlepszą rzeczą okaże się centralna stopka, na którą spokojnie postawimy motocykl, tak aby nie dotykał kołami do powierzchni, jeżeli nasz sprzęt nie jest wyposażony w centralkę pomocne okażą się skrzynki po piwie, które skutecznie ją zastąpią. Dodatkowo warto co jakiś czas obrócić kołem dla przetarcia się.

Dobrym posunięciem okaże się zabezpieczenie wydechu. Do środka zadozować można dawkę WD-40, a końcówkę zatkać. To również zapobiegnie korodowaniu.

No i ostatnią, a zarazem najbardziej sporną rzeczą jest szkoła zabezpieczenia baku. Wielu twierdzi, że najlepszym sposobem będzie zalanie benzyny po sam korek. W takim wypadku najlepiej do benzyny dodać stabilizator do układów paliwowych.
Ten najlepiej wlać w trakcie tankowania, pozwoli to na lepsze wymieszanie się obu substancji.

Drugą szkołą jest opróżnienie baku do zera oraz jego osuszenie. Jeden i drugi sposób ma na celu zabezpieczenie baku przed korozją spowodowaną skraplaniem się pary wodnej.
Pozostaje jeszcze jedna nie wyjaśniona kwestia, mianowicie zimowe przepalanie szczególnie wśród skuterzystów istnieje mit, aby odpalić co jakiś czas skuter. Jest to TOTALNA GŁUPOTA, nigdy, a to nigdy nie powinniśmy odpalać motocykla w czasie zimy.
Cytując:
Takie zimowe przepały szczególnie na krótko powodują tylko skraplanie się pary wodnej we wnętrzu silnika, która wraz z paliwem przedostającym się do oleju podczas pracy silnika na ssaniu tworzy agresywny roztwór kwasu siarkowego.

Ostatnią sprawą jest przykrycie motocykla, najlepszym rozwiązaniem okażą się specjalne pokrowce, których ceny zaczynają się już od 30zł. Nie należy przykrywać motocykla folią!
Ewentualnie za przykrywę posłużyć może koc, ale naprawdę w ostatecznym wypadku.

Skuter przygotowany do zimy według tego poradnika bez problemu przetrwa zimę, a na wiosnę odpali bez problemu. Pamiętać musimy, że stan naszego sprzętu zależy tylko od nas i od tego jak o niego zadbamy. Co dodać, przed pierwszą jazdą najlepiej sprawdzić stan wszystkich części, hamulce oraz czy wszystko gra. Mam nadzieje, że poradnik okazał się pomocny, a sprzęty będą zadowolone ze swojego zimowania.



Artykuł pochodzi ze strony [link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
bart90
Na liczniku: 8000km



Dołączył: 21 Sie 2006
Posty: 86
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/4

PostWysłany: Śro 19:04, 26 Gru 2007    Temat postu:

Ja tam nie zimujęSmile Sezon trwa cały rok, co weekend jeżdże bo nie da się wytrzymać.
tym bardziej ze nie ma śniegu.

Poozdrawiam


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Matthew
Administrator



Dołączył: 01 Mar 2006
Posty: 144
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/4
Skąd: Toruń ;)

PostWysłany: Wto 20:02, 15 Sty 2008    Temat postu:

temat zamknięty

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi    Forum MKP Strona Główna -> Eksploatacja motorów Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group

Theme xand created by spleen & Programosy.
Regulamin